Het is wel evenaar in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Pieter, Jacqueline, Kim & Erno Michielsen - WaarBenJij.nu Het is wel evenaar in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Pieter, Jacqueline, Kim & Erno Michielsen - WaarBenJij.nu

Het is wel evenaar in Quito

Blijf op de hoogte en volg Pieter, Jacqueline, Kim & Erno

07 Januari 2013 | Ecuador, Quito

Maandag 7 januari 2013

Wat een mooie titel he?
Vandaag stond om 08.30 uur een ontbijtje voor ons klaar. We waren allemaal al wel een tijdje wakker, wat we niet verwacht hadden. Misschien dat de biologische wekker toch nog het idee had dat we in Nederland waren...
We hebben de bus genomen naar 'Mitad Del Mundo'. Een busreis die op zich al een belevenis is. Dat er zoveel mensen in een bus konden hadden we niet gedacht. En de vaart waarmee de bus door de stad raast is ook niet voor te stellen.
Uiteindelijke mochten we bij de 2456ste bushalte uitstappen. (niet dat er zoveel haltes langs de weg staan hoor, maar de bus stopt werkelijk overal om mensen in-en-uit te laten stappen.)
'Mitad Del Mundo' is zoals de naam al zegt, het midden van de wereld. Het is het punt op de evenaar en de lijn die de lengtegraad van de wereld aangeeft elkaar kruisen. Typische verschijnsellen die alleen op de evenaar kunnen hebben we geprobeerd. Probeer maar eens een ei rechtop op een spijker te zetten.... Op de evenaar is het ons gelukt, tenminste Sjef, Jacqueline en Pieter. ML heeft het een aantal keren geprobeerd, maar het wilde haar niet lukken, hahaha.

We zijn van daaruit nog naar 'Palahua' geweest. Dit is een krater van een vulkaan die voor het laatst 2400 jaar geleden is uitgebarsten. De mensen die daar nu in die krater wonen leven er erg afgezonderd van de bewoonde wereld. Geen telefoon, geen televisie en de wegen naar de steden zijn naast erg lang ook erg moeilijk begaanbaar. Ze kiezen er daarom ook voor deze weg te voet of op een paard af te leggen. Iedere dag zorgt een stoming vanaf de oceaan voor warme lucht, maar in de middag ook altijd voor wolken in de krater. De zeer vruchtbare grond is echter voor de mensen die er wonen genoeg reden om daar te blijven wonen.

We zijn weer met de bus terug gegaan (dit middelpunt van de aarde ligt ongeveer 20 km boven Quito) en zijn in Quito naar het oude gedeelte van de stad gegaan. Al snel vonden we de pleinen die omringd zijn door oude gebouwen en kerken. Het doet, ondanks dat wij nog nooit in Spanje op vakantie geweest zijn, erg Spaans aan. We hebben in de oude stad gegeten en zijn weer met de taxi naar het hotel gereden.
Morgen pakken we nog een stukje Quito en gaan dan naar Baños met de bus. Onderweg hopen we een mooi uitzicht te krijgen op de Cota Paxi, dit is een vulkaan die met een hoogte van 5500 meter en daardoor besneeuwde top hoog boven het landschap uitsteekt.
Uiteraard zijn we afhankelijk van een wifi verbinding of we ook daar weer verslag kunnen doen van de komende dagen.
Lukt dat niet dan melden we ons zeker weer als we donderdag bij Peter en Alejandra aankomen.

Adios!
Jacqueline en Pieter

• 08 Januari 2013 - 07:17

Siny Schilders:

Leuk het verslag te lezen.geniet maar van alles
    Gr tante Siny

• 08 Januari 2013 - 10:20

Edith:

Tja, zit ik hier in Rosmalen jouw filmdebuut als patient te bekijken Jacqueline, terwijl jij daar fantastische dingen doet en meemaakt. Veel plezier en we volgen jullie!!

• 08 Januari 2013 - 10:32

Corrie Schilders :

hoi Pieter en Jaqueline
    inderdaad een mooie woordspeling, je gaat niet zomaar evennaar de evennaar, maar ik lees dat het allemaal goed gaat en dat jullie al vele indrukken van het land hebt gekregen, de kids, max en ik vermaken ons prima, we skypen binnenkort dan vertellen we alles , ondek en geniet ervan
    veel liefs smam x

• 08 Januari 2013 - 15:51

Nicole:

Hoi Pieter & Jacqueline,

Leuk om jullie verslagen te lezen!! Geniet met volle teugen van deze vakantie!! Kim en Erno appen intussen allebei met onze meiden! Ook hier is het dus gezellig. Groetjes, Nicole

• 08 Januari 2013 - 15:53

Ruud:

Gaat een geweldig avontuur worden Pieter en Jacqueline, dat lees ik na twee verslagen al wel!!!!
    Schrijf je ook iets over de begroeiing aldaar?
    Of om in jouw bewoordingen te blijven, is Ecua dor?
    En er is vast ook geen onevennaar....?
    Nog veel plezier
    Ruud

• 08 Januari 2013 - 18:27

Kim:

Heei papa en mama!
    Aaaahhh ik wil ook meeeeeee! Maar dat weten jullie al dus dat komen jullie echt nog wel bij ieder reisverslag te horen hahaha LOL LoL haha hihi lekker lekker mmm mmm jaja nee nee.... Whaaaaaa oke jullie moeten als jullie thuis zijn wel alles in geuren en kleuren vertellen maar nog niet alles want dan is het geen verrassing meer als ik er zelf naartoe ga! (Die kans is best wel groot...! :-) )
    Xoxoxox de liefste dochterohohoho,
    Kim.

• 08 Januari 2013 - 19:00

Ans:

He jaq en pieter leuk om jullie veslag te lezen, een neef van mij is er ook geweesr en had prachtige foto's

• 08 Januari 2013 - 20:37

De Damwijkjes:

Hey Pieterke en Jacq,
    wat heerlijk om te lezen dat jullie al midden in een totaal ander avontuur zitten...hier nog middenin
    afkick/afbraak WP avontuur, maar ook alweer richting carnaval en de BB...het is haast niet bij te houden. Hopelijk kunnen jullie een beetje onthaasten in zuid-amerikaans tempo!
    Groetjes van ons allen uit ons gezellige Udenhout :-)

• 09 Januari 2013 - 22:21

Tante Nellie:

Hallo beste luitjes.
    Ik hoorde vandaag pas dat jullie daar zitten. Ik vond het leuk dit te lezen, en ikwens jullie
    een heel fijne vacantie toe. Het is echt iets aparts als ik het zo lees.
    Het allerbeste en ik probeer je steeds te volgen.

Groetjes van tante Nellie en Ome Bart

• 10 Januari 2013 - 19:22

Lizette:

Ahhh geweldig he bij Mitad del Mundo! Hebben wij toen ook gezien en idd alleen al een avontuur om er te komen! Het komt allemaal weer terug in mn hoofd! Geniet heerlijk en doe Luis de groeten als je m ziet.
    Lizette