Galapagos eilanden (dag 1) - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Pieter, Jacqueline, Kim & Erno Michielsen - WaarBenJij.nu Galapagos eilanden (dag 1) - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Pieter, Jacqueline, Kim & Erno Michielsen - WaarBenJij.nu

Galapagos eilanden (dag 1)

Blijf op de hoogte en volg Pieter, Jacqueline, Kim & Erno

20 Januari 2013 | Ecuador, Puerto Ayora

Lang hebben we getwijfeld of we naar de Galapagos eilanden zouden gaan. We zijn tenslotte met z'n vieren op ´huwelijks´-reis en Sjef en Marie-Louis hebben al aangegeven daar niet naar toe te gaan.. Zij gingen liever de kust van Ecuador verkennen.
Omdat wij inprincipe niet echt van die strandmensen zijn hebben we uiteindelijk besloten toch een paar dagen de Galapagos op te zoeken en dus ook een paar dagen met z´n tweetjes te zijn.
In het vorige verslag hebben jullie gelezen hoe we op de eilanden tercht zijn gekomen en dat we voor de drie dagen dat we hier zijn een aantal trips geboekt hebben.
De eerste dagtocht ging naar Isla Floriane. We vertrokken met de boot om 08.00 uur vanaf de aanlegsteiger in Puerto Ayore (de grootste plaats op het eiland Santa Cruz waar ons hotel ook staat).
Het was anderhalf uur met de boot voordat we op het eiland aankwamen. Hier zijn we aan land gegaan. Onze tassen die we bij hadden werden allemaal weer gecontroleerd. Dit gebeurd bij iedere verplaatsing naar een ander eiland. Hiermee proberen ze te voorkomen dat er zaden, of ander organisch materiaal van de eilanden afgaat of op een eiland terecht komt waar het niet thuis hoort.
We zijn met een ´vrachtwagen-bus´ naar het hoogland van het eiland gereden waar we een aantal piratenruïnes hebben bekeken en een reservaat voor de enorme landschildpadden waar de Galapagos om bekend staan. Het is echt niet normaal om te zien hoe groot en oud die dieren kunnen worden. En dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat ze allemaal een heel mooi huis met zich meedragen, maar alles wat daar onderuit komt zo lelijk is als de nacht.
En het loopt allemaal in een verschrikkelijk laag tempo. Dat die dieren niet eens een keer zin hebben om hard te lopen...
Na de uitstekende lunch (deze bestond uit een vis soort die, als we het niet geweten hadden ook voor een combinatie van varkensvlees en kip door zou kunnen gaan).
Na de lunch hebben we aan de aanlegsteiger nog wat zitten ´kletsen´ met een paar zeeleeuwen en zeeleguanen. Als je niet goed uitkijkt dan struikel je zowat over deze dieren. Ook de grote hoeveelheid grote rode krabben die wegschieten zodra je in de buurt komt vallen gelijk op als ze over dat zwarte lava-gesteente wegschieten.
We zijn weer aan boord gegaan van onze boot en hebben een rustige baai opgezocht waar we onze snorkel uitrusting mochten aantrekken om vervolgens overboord te springen op zoek naar kleurrijke vissen in alle maten en soorten.
Al snel werkte onze onderwatercamera op volle toeren. Dit was zeker het geval doen er ineens een grote waterschildpad opdook en een hele tijd vlak onder me bleef zwemmen. Ik moest gelijk denken aan de 3D film in de Efteling, alleen was dit in ik weet niet hoeveel ´D´ vlak onder me door en..... ik heb hem zelfs aangeraakt. Dit is eigenlijk niet de bedoeling, maar ik zat toch onder water en niemand kon dat zien. Op het land wordt je vriendelijk verzocht de dieren daar niet aan te raken of op een andere manier te storen.
Ook kwamen er nog een paar zeeleeuwen langs schieten, maar die gingen toch ook echt te snel voor deze onervaren onderwaterfotograaf.
Omdat het weer anderhalf uur terug varen was zijn we op tijd weer aan boord gegaan om richting Santa Cruz terug te varen.
Een eerste volle dag Galapagos zit er voor ons op, maar wel eentje die er voor gezorgd heeft dat we erg uitkijken naar de volgende twee dagen.

• 25 Januari 2013 - 14:28

Annemarie:

Als het voorjaar wordt, komt mijn schildpad ook weer boven, Dus wil je nog een keer voelen....... Kom gerust eens langs hihihi!!! Als de schildpad wakker is he!!!!