Galapagos eilanden (dag 2) - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Pieter, Jacqueline, Kim & Erno Michielsen - WaarBenJij.nu Galapagos eilanden (dag 2) - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Pieter, Jacqueline, Kim & Erno Michielsen - WaarBenJij.nu

Galapagos eilanden (dag 2)

Blijf op de hoogte en volg Pieter, Jacqueline, Kim & Erno

20 Januari 2013 | Ecuador, Puerto Ayora

De tweede dag Galapogos (zaterdag 19 januri 2013) was een dag die we opgedeeld hebben in twee delen. In de middag hebben we een tocht geboekt op het eiland zelf. In de ochtend zijn we zelf naar een lava-tunnel in een dorpje verderop gegaan met de taxi. Dit is een tunnel die onstaan is bij de uitbarsting van de vulkaan (waardoor ook de Galapagos eilanden ontstaan zijn) doordat de buitenkanten sneller afkoelde zijn er zo over het eiland veschillende tunnels onstaan van soms wel enkele kilometers lang.
Een taxi heeft ons ook na dit uitstapje weer terug gebracht naar ons hotel waar we onze spullen bij elkaar gepakt hebben voor de volgende excursie. Snorkelspullen, fotocamera en zonnebrand zijn dan de belangrijkste spullen in de rugzak.
Een iets kleinere boot bracht ons naar een klein eilandje vlak voor de kust waar het uitstekend zwemmen is met zeeleeuwen. Echter maken deze dieren er echt misbruik van dat wij nooit verder zijn gekomen dan diploma C, want ze schieten ons aan alle kanten voorbij waardoor we nauwelijks de kans krijgen een foto te maken. Er ervaring om tussen deze dieren te kunnen zwemmen is echter onvergetelijk en mooi. Want ook die kleurrijke grote vissen ontbreken hier natuurlijk niet!!!
Uiteindelijk hebben we toch af en toe een zeeleeuw vast kunnen leggen. En dat zien wij dan maar als een overwinning ten opzichte van die 120 zwemdiploma´s die die beesten hebben...
Terug in de boot gaan we langs een klif waar een groot aantal ´Blue Foot Boobies´ zitten. Dit is ook een van de symbolen van de Galapagoseilanden. Het zijn de Jan van Genten die wij in Europa ook kennen, alleen hebben ze dan fel blauwe poten. Wat hier de functie van is weten we niet, maar het ziet er wel grappig uit. Misschien te vaak een blauwtje gelopen....
We leggen nog even aan om een een laguna te kijken hoe daar een tweetal haaien ligt te slapen. Overdag liggen deze beesten in deze laguna en ´s avonds trekken ze er op uit om de oceaan onveilig te maken. Als je ze zo ziet liggen zijn het best lieve visjes (zo heel groot was deze soort ook overigens niet hoor!!!)
Tot slot van de middag bezoeken we nog een natuurlijk zoutmeer en een zoetwater laguna die tussen twee rotspartijen in ligt.
Jacqueline heeft nog kans gezien om een duik te nemen in dat water, maar toen ik mijn shirt wilde uittrekken was het ineens tijd. De gids had na het snorkelen waarschijnlijk al genoeg van mijn torso gezien... ;-)
Ook deze dag was weer geweldig en onvergetelijk. Nog één dag en dan zitten de Galapagos er voor ons al weer op. Met alles wat we hier zien is dat eigelijk toch wel erg jammer. Maar dat wisten we van te voren.

• 21 Januari 2013 - 11:35

Hetty Leenders:

Bijzondere schildpadden daar! Ik ga gauw het volgende verslagje lezen :)