Slapen in de bus en shoppen - Reisverslag uit Hội An (1), Vietnam van Pieter, Jacqueline, Kim & Erno Michielsen - WaarBenJij.nu Slapen in de bus en shoppen - Reisverslag uit Hội An (1), Vietnam van Pieter, Jacqueline, Kim & Erno Michielsen - WaarBenJij.nu

Slapen in de bus en shoppen

Door: pieterjacquelinekimerno

Blijf op de hoogte en volg Pieter, Jacqueline, Kim & Erno

29 Juli 2011 | Vietnam, Hội An (1)

Eigenlijk begint dit verslag op woensdag als we om 19.00 uur ons plaatsje in de slaapbus innemen. De verhalen die we hier vooraf over hoorden deden vermoeden dat er grote problemen zouden ontstaan met de lange stelten van Pieter. De verdeling was echter zo goed dat we allemaal een plaats met gewenste ruimte hadden. De “stelten” van Pieter bungelde ergens in het gangpad. Met nog een paar verse sokken aan hadden de Vietnamezen in het onderste slaapgedeelte nergens last van. De bus vertrok om 19.30 uur. Op dat tijdstip is het in Vietnam al aardig donker. Tot overmaat van ramp gingen alle lichten in de bus ook al uit voordat we Nha Trang goed en wel uit waren. Dat zou dus een lange nacht gaan worden....
Na wat hazenslaapjes hield de bus even een pauze van een half uur. Het bleek inmiddels al 23.00 uur te zijn, wat inhield dat er toch een behoorlijk stuk slapend is doorgebracht. Toch maar even de benen gestrekt en een sanitaire stop gemaakt op een plaats waar het sanitair zelf ver te zoeken was. Wel had Kim gezien dat weer veel Gekko’s te zien waren, wat de moeite was om ook Erno even uit zijn slaap te halen. Hij was klaarwakker toe bleek dat we op en in dit gebouw alleen al zo’n 74 gekko’s hebben geteld. Toen we ons op andere (ongewenste) dieren wilde storten om te tellen was het half uur gelukkig al weer om... Een bus vol met 25 Vietnamezen, 2 Aussi’s en 4 Hollanders reed verder de nacht in richting Hoi An.
Een aantal keer heben we gezien dat het nog donker was en we dus nog verder mochten slapen. Maar toen we tegen 8.00 uur wakker werden van enige consternatie voor in de bus, bleek dat we er bijna waren, maar dat er ook een scooter tegen de bus had gezeten (of andersom). Het hotel waar we de komende dagen zitten (Than Ván) was 5 minuten lopen vanaf waar de bus stopte. We hebben hier een ontbijt op en zijn met de LP het oude centrum (Unesco) ingegaan. Een erg mooi oud stadje waar het vol zit met winkeltjes waar je maatkleding kan laten maken. Van een maatkostumm en avondjurk tot een blouse of korte broek. De dames hebben hier gebruik van gemaakt. Ze hebben stof en een model blousje uitgezocht en alle maten werden opgemeten. Aan het einde van de dag was de eerste pasronde al en konden hier en daar nog wat aanpassingswensen doorgegeven worden.
Dit is de reden dat Erno een driedelig kostuum niet genomen heeft omdat hij bij een tweede pasronde misschien al weer gegroeid zou zijn. Voor dat het eerste pasmoment voor de dames plaatsvond hebben we de wandeling uit de LP gelopen waarbij we de belangrijkste punten in het oude centrum passeerden.
Voor morgen hebben we een halve dag excursie geboekt naar My Son, waar, net als in Nha Trang, een aantal Chamtorens te zien zijn. Omdat ook de zonsopkomst daar erg mooi zou moeten zijn, gaan we vroeg uit de veren. Dus als jullie vanavond besluiten om 0.00 uur naar bed te gaan...denk dat even aan ons, wij staan dan al weer klaar voor de excursie....
Morgen dus weer meer!!!
Half vijf ging vanmorgen dus de wekker en moesten we ons melden bij de ingang van het hotel. Met nog enigsinds slaperige ogen kwam de bus voorrijden en zaten we in een bus met mensen die er allemaal hetzelfde uitzagen. Een straat verderop zijn we al weer gestopt voor een ontbijt. Gewoon op straat werden broodjes met gebakken ei en tomaat en komkommer gemaakt en door ons mee opgegeten.
Eenmaal weer terug in de bus bleek dat de zonsopkomst vandaag door de bewolking niet te zien zou zijn. Das toch even slikken om 05.00 uur ‘s ochtends. Misschien was de excursie van 08.00 uur dan toch beter...
Al snel bleek dat we vroege excursie niet alleen voor de zonsopgang maar ook voor de aangenamere temperatuur beter was.
Eenmaal in My Son aangekomen kregen we uitleg over de Camtorens die daar over verschillende groepen verdeeld waren. Velen waren tijdens de oorlog ook kapot gebombardeerd en werden nog steeds gerestaureerd.
Om 08.15 uur zat deze excursie er al weer op en gingen we terug naar Hoi An. We waren nog net op tijd terug om aan te schuiven bij het ontbijt. Voor het gevoel zat er al een hele dag op en begonnen we vandaag aan de tweede dag (zo duurt een vakantie wel erg lang ;-) .)
Vandaag hadden we ons voorgenomen aan het strand door te brengen en de bloesjes van de dames op te gaan halen.
Eenmaal buiten het hotel liep dat allemaal anders. Voor de deur werden namelijk scooters en brommers verhuurd, waar wij hier in Hoi An wel gebruik van wilden gaan maken. Het is er lang niet zo druk met die dingen als in HCMC. Twee brommers gehuurd dus en ieder een van de kinderen achterop. Alle vier kregen we een bijpassende pothelm...... wij denken voor de veiligheid.
Dit vonden we zo leuk en we kwamen met dat ding op zoveel andere plaatsen dan te voet of met de bus, dat we de hele dag deze brommers onder onze kont gehad hebben. Gezellig mee claxoneren en links en rechts inhalen van fietsers, andere scooters of brommers of zelfs auto’s.
Tussendoor de bloesjes nog opgehaald bij Yaly, die ze keurig klaar hadden hangen. Nog een paar kleine aanpassingen werden doorgevoerd en de op maat gemaakte bloesjes waren voor ons. Dat Hoi An een gezellig stadje is mag duidelijk zijn, maar dat het misschien wel de duurste stad is had ik vooraf niet verwacht. Denk nu niet dat de maaltijden en flessen water hier vele malen duurder zijn of dat we ineens meer eten en drinken... nee hoor het heeft alles met de kledingwinkeltjes en souvernir shops te maken.
Het kan zo erg zijn dat je gewoon een extra tas moet kopen omdat alles anders niet meer mee kan naar Nederland.
Maar goed we gaan het toch proberen. Morgen gaan we door naar Hue waar we twee nachten blijven voor we op maandag 1 augustus weer een slaapbus nemen naar Hanoi.
Van daar uit gaan we nog een paar erg mooie uitstapjes maken, waar we niet alle spullen voor mee hoeven te nemen, maar in het hotel achter kunnen laten (hopen we).

• 29 Juli 2011 - 15:14

De Adams-family:

we kunnen alleen maar blijven melden hoe fantastisch we alles vinden wat jullie schrijven. Hetgeen we hier meemaken, niet veel hoor, valt helemaal in het niet tegenover jullie ervaringen. Jullie verhalen geven ons ook een beetje een vakantiegevoel al is het maar voor enkele leesminuten.
    Blijf genieten, zeker ook in de tweede helft van jullie avontuur.
    Liefs de Adams-family

• 29 Juli 2011 - 20:29

(O)ma En (o)pa:

Erno, zijn dat daar allemaal dezelfde gekko's of zijn het meerdere soorten? Het is fijn, dat Kim die beestjes weer ontdekt heeft en jou wakker heeft gemaakt. Is er een foto gemaakt, waarop jullie dat maatblousje aan hebben, dames? Die zouden we graag willen zien. Het lijkt ons ook leuk om te zien, hoe jullie door Hoi An crossen met pothelm op. Dat was al weer een avontuur op zich. Begin maar aan de 2e helft van jullie avontuurlijke reis. Wij genieten hier ook een beetje mee. Hopelijk gaat het skypen volgende keer wel goed. Liefs van ons.

• 30 Juli 2011 - 09:06

De Vissertjes:

tja, bij jullie verhalen vergeleken is onze vakantie maar saai, hoewel we ons toch ook prima vermaken, helaas maandag weer werken, maar we blijven vakantiegevoel hebben hier op de camping.overigens maar goed dat ik nog vakantie heb om jullie verhalen allemaal te lezen. Maar wel erg leuk om het te volgen.
    groetjes van ons allemaal uit vinkel

• 30 Juli 2011 - 12:47

De Biest:

wat een superreis! geniet er nog maar lekker van met zijn 4-en en de honderden gekko's

• 30 Juli 2011 - 17:34

Thijs & Linda:

Leuk om te lezen dat jullie zoveel plezier hebben. Dat hotelzwembad komt ons trouwens heel bekent voor!;)
    WIj zijn wel een beetje jaloers moet ik zeggen.
    Nog heel veel plezier daar!

Groetjes van Thijs en Linda (van de homestay in de mekongdelta

• 31 Juli 2011 - 19:35

Piet Lagarde:

Hallo Pieter, Jacqueline, Kim en Erno,

Wat maken jullie veel mee zeg. Jullie zorgen ervoor dat ik weer heel veel mooie herinneringen krijg. Super mooie foto's zeg. Je kunt wel zien dat jullie genieten. Kim en Erno wat zijn jullie een bofferds dat jullie dit mee mogen en kunnen maken. Een ervaring die je nooit meer zult vergeten.

Leef en geniet nog maar een paar dagen.

Warme groeten van Piet