4 dagen hiken in Pu Luong - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Pieter, Jacqueline, Kim & Erno Michielsen - WaarBenJij.nu 4 dagen hiken in Pu Luong - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Pieter, Jacqueline, Kim & Erno Michielsen - WaarBenJij.nu

4 dagen hiken in Pu Luong

Door: pieterjacquelinekimerno

Blijf op de hoogte en volg Pieter, Jacqueline, Kim & Erno

06 Augustus 2011 | Vietnam, Ninh Bình

Pu Luong Woensdag 3 augustus

Om half 9 hebben we de spullen die niet mee gaan tijdens de ‘Hike’ in depot gezet en zijn we in ons busje (vergelijkbaar met het busje van Dalat -> Nha Trang) gestapt met de rest van de spullen. Omdat het nog een aardig eindje rijden is naar het National Park wordt er onderweg een aantal keer gestopt door onze chauffeur. De gids van deze dagen, Tuong, doet de nodige inkopen voor de verschillende maaltijden die hij voor ons deze dagen gaat bereiden.
Na de nodige, op het oog schier onmogelijke wegen toch bedwongen te hebben, moesten we de laatse 3 km naar onze eerste homestay in Don Village.
Een plaatje was deze homestay, het had zo in een reisbrochure of op een ansichtkaart kunnen staan.
We werden welkom geheten door de 10-jarige dochter van de familie. Vader en moeder waren nog volop op het land aan het werk.
Tuong begon aan het eten waar we samen met de familie van hebben genoten. Dit gebeurde niet in de open lucht ‘onder’ het huis, maar boven in het huis waar later ook onze slaaptenten opgezet werden. Tijdens het eten vloeiden de rijstwijn rijkelijk en moest er voor ieder glaasje weer een andere reden gezocht worden om te proosten, wat opvallend genoeg iedere keer weer lukte...
Kim en Erno hadden ondertussen met het dochtertje een hand-klap-spelletje uitgedokterd.
Om ongeveer 21.30 uur zijn we gaan slapen. De familie lag boven de keuken, samen met de gids en de chauffeur lag in dezelfde ruimte als wij lagen. Wel allemaal keurig afgeschermd door gordijnen. Kim lag halverwege de nacht met haar hoofd (en kussen) buiten de klamboe.
Toen Pieter haar daar op attendeerde wist ze, nog half slapend, niet hoe snel ze terug moest komen en de klamboe weer hermetisch afsluiten.

Pu Luong donderdag 4 augustus

Al vroeg (ongeveer 5.00 uur) begon de huisvogel in zijn kooi te zingen en namen de talrijke hanen het snel van hem over... Wakker dus!
Even rond gekeken en wat zie je dan, niemand heeft dit verder gehoord en zo ben ik dus de enige die wakker is. Ik heb de luiken maar wat open gedaan en van het uitzicht genoten. Een mooi berglandschap waar nog wat wolken tussendoor kruipen en dan al die rijstterassen... ach, soms is het om 5.00 uur wakker worden niet zo erg...
Langzaam horen ook de anderen de irritante huisvogel en worden we allemaal wakker. Jacqueline merkt bij het naar het toilet gaan op,dat de man van de familie onder ons slaapvertrek in een hangmat ligt te slapen in de open lucht. Op zich geen onaangename gedachte om zo buiten te slapen, maar als dat inhoudt dat de gids dan met zijn vrouw de klamboe deelt....?
Als iedereen weer wakker is en de vrouw zelfs al weer vertrokken is naar de markt, worden er als ontbijt banana-pancakes gebakken en krijgen we ook het nodige verse fruit. Echt heerlijk was het en wij besluiten deze dag maar weer door te gaan met het genieten van deze omgeving en alles wat op ons af komt.
We bedanken de familie en beginnen aan onze 13 km lange wandeltocht door deze geweldige omgeving. Een behoorlijk zware tocht is het geworden, maar al het moois om ons heen maakt alles goed.
Erno heeft onderweg nog een duik genomen in zijn blote niksie... Hij was de enige die dat tegenover een flink aantal toeschouwers wel durfde.
Precies op tijd, het begon echt heet te worden, gingen we lunchen. De fried noodles with vegetables waren erg lekker en hadden we zo soldaat. Dat wij zomaar bij mensen binnenvallen en vervolgens alleen gaan zitten eten, deed ons op dat moment weinig.
Voor we verder gingen nog even naar het toilet.... nou ja gat in de grond met twee stenen ernaast voor de voeten en een grote steen om het poep dan wel plasgat af te dekken.
Vlak voor we bij de volgende homestay aankwamen in Hieu Village hebben we allemaal (met zwemkleding) een duik genomen in een waterval.
Door de hoeveelheid regen was deze aardig wild en was het dus even goed oppassen. Maar wij waren weer fris en klaar voor de laatste 700 meter naar de nieuwe slaapplaats. Dat de weg vervolgens steil omhoog liep wisten we toen nog niet en dus kwamen we alsnog volledig bezweet op de eindbestemming aan.
Hier kregen we van Tuong te horen dat er een nieuwe gids zou komen voor de volgende 2 dagen. Hij moest namelijk naar zijn zoontje die in ziekenhuis lag en waar het niet zo goed mee ging. Hij heeft nog heerlijk voor ons gekookt en gewacht tot de nieuwe gids er was. Om 22.00 uur zijn we naar bed gegaan.
Misschien een kort verslag van deze dag, maar dat wil niet zeggen dat we deze dag als minder hebben ervaren, zeker niet. Wat een geweldige natuur hebben wij vandaag gezien!

Pu Luong vrijdag 5 augustus

Nog enigszinds moed van de lange slopende tocht van gisteren zaten we om 8.00 uur weer een potje te kaarten terwijl we zaten te wachten op ons vaste ontbijt: banana pancakes met vers fruit. Ook deze waren deze ochtend weer van bijzonder hoge kwaliteit. Afgesproken werd om rond de klok van 10.00 uur te vertrekken. Het was allemaal wat moeilijker communiceren omdat het “Duits” dat onze nieuwe gids sprak, nog niet leek op een Duits dialect. Vaak hebben we elkaar aangekeken met een gezicht dat meteen verraadde dat we er niets van snapten. Het uitzicht was prima, dus we gaven maar gauw: “ja sicher” als antwoord....probleem opgelost.
Het aantal kilometers zou vandaag een stuk lager liggen, maar ook dat bleek vandaag al snel te veel. De enorm hoge temperatuur van 37 graden en de bergen op en af lopen, was iets te veel voor ons.
Gelukkig waren we erg dicht bij de waterval waar we gisteren ook gezwommen hebben. Hier hebben we een behoorlijk lange tijd doorgebracht. Ook hebben we nog een stukje verder de berg op bij nog een grotere waterval gezwommen.
Rond de klok van 13.00 uur zijn we naar de volgende homestay gelopen waar we behoorlijk uitgeput aankwamen.
Met wat kaarten en zwemmen in de rivier hebben we de middag gevuld. Erno heeft het de hele tijd druk gehad met het vangen van de poes, de kippen, de hanen en de jonge kuikentjes die daar vrij rond het huis liepen.
Ook hier hebben we weer met de hele familie, de gids, de chauffeur en wij met ons vieren van het diner genoten. De ‘slaapcabines’ werden weer in orde gemaakt we lagen al snel weer op 1 oor.

Pu Luong zaterdag 6 augustus

Vandaag stond de terugreis naar Ninh Binh gepland. Na een korte wandeling zouden we weer bij de bus zijn en richting het hotel rijden. We hadden ook afgesproken nog even langs een ‘apen-opvang’ te gaan. Hier worden apen (meest Gibbons) opgevangen die onderschept zijn bij de smokkel naar China of opgepikt zijn bij mensen thuis die ze als huisdier hielden. Het gaat hier om aapsoorten waarvan er een aantal alleen in Vietnam voorkomen en waar er ook nog maar een handjevol van zijn.
Na een korte, maar toch boeiende, rondleiding hier, zijn we naar het hotel gereden. Een heerlijke warme douche en een snelservice laundry maken ons weer klaar voor het volgende hoofdstuk.
We hebben besloten vanuit hier naar de Halong Bay te gaan en dat is morgen om... 7.00 uur.

• 07 Augustus 2011 - 14:06

Mona:

het blijft gewoon heerlijk om te lezen hoe jullie aan het genieten zijn, op het moment van lezen en de fotos heb ik ook een beetje vakantie gevoel, want ik heb er al weer 5 dagen hard werken op zitten.
    geniet nog maar lekker van jullie laatste week en tot snel zodat ik mijn sms duim weer kan gebruiken, groeten

• 07 Augustus 2011 - 14:22

Remko En Sandra:

Hoi Jacqueline, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een mooie dag van samen met Pieter , Kim en Erno!
    Groetjes vanuit een mooi en zonnig Italie!

• 07 Augustus 2011 - 15:00

Smam:

heel bijzonder deze 4 dagen ‘Hike’
    wat mooi om zo in de natuur en bij de gewone vietnamese mensen te logeren, leuk erno die nieuwe huisdiertjes knap gevangen, en Kim ken je al een beetje de taal van die mensen, geniet nog van de laatste week, we blijven jullie volgen via de mooie reisverslagen en de foto s
    lief smam

• 07 Augustus 2011 - 17:07

Guido En Marieke:

hoi allemaal,
    Jac, allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Bijzonder om deze dag in Vietnam door te brengen! Wat leuk dat jullie deze site bijhouden. En wat een mooie foto's. Heel veel plezier nog samen, geniet ervan.
    Liefs van Guido, Marieke, Anouk en Karlijn.

• 08 Augustus 2011 - 07:13

Susanne:

Ik heb intussen al een aantal verslagen gelezen. Zo te lezen een geweldige reis. Super mooie foto's!
    Ik denk dat een goede keus is geweest om te gaan hiken in Pu luong.
    Groetjes Susanne

• 08 Augustus 2011 - 08:27

Ruud En Carla:

Wat een geweldige reis !

Geniet nog met volle teugen!

• 08 Augustus 2011 - 10:11

Karlijn:

Hallo Jacqueline en natuurlijk ook Pieter, Kim en Erno,
    Een dag te laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Het zal zeker een onvergetelijke verjaardag zijn geweest met al jullie mooie belevenissen daar.
    Geniet er nog van!
    Groetjes Karlijn en Jan & Ilske

• 08 Augustus 2011 - 13:46

De Damwijkjes:

Ook wij zijn weer in den Unent achter de pc beland zoals je ziet; heerlijke vakantie gehad, maar blijf toch jaloers op jullie avonturen, dus "snel" de laatste 2 weken bijgelezen.
    Het zal in alle opzichten een onvergetelijke ervaring zijn, geniet nog lekker en tot over een week....gr en oh, Jacqueline nog gefeliciteerd natuurlijk

• 09 Augustus 2011 - 14:59

Ineke:

Pieter en Jacqueline, te gek jullie reisverslag

• 19 Augustus 2013 - 04:49

Truong (Ninh Binh-Viet Nam):

Hi Pieter, Jacqueline, Kim, Erno

I was really surprised when you wrote this post about our trip, My is main character in your post.
    I was Truong, tour guide for your family on 3/8/2011, You have 4 days and 3 nights trip to Pu Luong Nature, but I'm really very regret I only travel with your family for 2 days because my son was sick so I had to going back home in the night
    I was very impressed with your family on the trip, but I regret because i'm not going all the time with your family, Your children very beautiful, Currently I am still the pictures of your daughter that before I shot by my phone.
    Currently my son is stable, my son had a blood tumor in the liver, but doctors said it was benign not much affect the health, Now my son to the hospital once in three months to check periodically,

How are you? how about your family? I want to send best wishes to your family,
    How can I have your email inbox, I want to write directly to your family, I want to thanks to you write an advertisement for my tour.

If you receive this message, please let me know answer
    Looking forward to receiving your mail,

This is the my email and my phone number

truong_tour@yahoo.com (84) 915.666.211

Best regards!