De Mekong Delta - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Pieter, Jacqueline, Kim & Erno Michielsen - WaarBenJij.nu De Mekong Delta - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Pieter, Jacqueline, Kim & Erno Michielsen - WaarBenJij.nu

De Mekong Delta

Door: pieterjacquelinekimerno

Blijf op de hoogte en volg Pieter, Jacqueline, Kim & Erno

19 Juli 2011 | Vietnam, Hanoi

Zoals we in het vorige verslag al aangegeven hadden, hebben we op maandag 18 en dinsdag 19 juli een bezoek gebracht aan de Mekong Delta. Een gebied waar je bij een bezoek aan het zuiden van Vietnam ook geweest moet zijn. We werden bij het hotel opgehaald nadat we daar de rugzakken in het depot gezet hadden en we ons uitgechecked hadden. Na deze twee dagen zouden we wel weer terug komen voor een nachtje.
We stapten de bus in en werden gelijk herkend als een Nederlands gezin… Waar zouden ze dat toch aan gezien hebben.
Na een tiental minuten waren we bij de haven aangekomen waar we op een motorboot gezet werden die ons in 3 uur tijd in de Mekong Delta zou afzetten. Gelukkig geen brommers op het water waardoor deze reis vlotjes verliep. Als eerste brachten we een bezoek aan een imker. Ik moet zeggen dat de bijen hier er beter voor staan met al die schitterende bloemen rondom de kast, dan tegenwoordig in Nederland. Na een kopje thee zijn we in een kleine boot terecht gekomen waar we zelf niet meer konden doen dan zitten en meevaren. Heel de familie werd voorzien van het typisch Vietnamese puntige rieten hoofddeksel. Tussen de palmbomen, bananenbomen, mangobomen en nog veel meer exotische fruit werden we weer bij een andere boot afgezet. Met deze boot staken we de ‘grote’ Mekong rivier over om bij een kleine Coconut-candy ‘fabriek’ te zien hoe heerlijke toffee’s in verschillende smaken en met verschillende toevoegingen gemaakt werden. Hier kwam erg veel handwerk bij kijken. We zijn de boot weer opgegaan en kwamen via een paar andere mooie kanalen op ons lunch adres aan.
Weer een heerlijk Vietnamees gerecht werd ons voorgeschoteld. Wel erg veel olie, maar dat hopen we met de rijst die we er bij krijgen weer te compenseren. Tot nu toe gaat wat dat betreft alles goed…;-) (Ben benieuwd wie de eerste gaat zijn en wanneer?)
Nadat we op weer een andere plaats wat thee gedronken hebben onder het genot van een typisch Vietnamees muziekgezelschap. Deze waren overigens wat beter geoefend dan die muzikanten en zangers van twee dagen geleden.
Na de middagthee werd het reisgezelschap in drie groepen gesplitst. Een groep die maar een dag in de Mekong Delta geboekt hadden, een groep die de overnachting in een hotel geboekt hadden en een kleine groep die bij de mensen thuis wilden gaan slapen. Wij en toevalligerwijs ook de andere twee Nederlanders uit de groep hadden voor deze laatste optie gekozen en zo zaten we even later met zes kaaskoppen op een bootje die ons op een, op het eerste gezicht, onbewoonbaar eiland dropten. Daar dook tussen de palmbomen, bananenplanten, cactussen en andere Nederlandse kamerplanten een huis op waar we de nacht door gingen brengen. Al snel zagen we een enorme grote spin midden in zijn web zitten. Bij de twee dames ging het gelijk al overal kriebelen bij het idee dat deze jongen niet heel ver van de slaapplaatsen zat en daar ook heel makkelijk naar binnen en naar buiten kon lopen.
Tegen een uur of zes, we hadden toen al even in de hangmatten op de veranda gehangen, werden we naar de keuken geroepen om daar samen met de vrouw des huizes het diner klaar te maken. We begonnen met het rollen van de springrolls. Kim en Erno hadden deze techniek snel onder de knie en zij mochten dan ook een stapje hoger. Met een echt scherp keukenmes moesten de groenten gesneden worden. De man had inmiddels wat hout bij elkaar gehaald waarmee hij het vuur onder de enorme wok aanmaakte. Om en om mochten we de groenten wokken terwijl er door de vrouw een aantal kruiden en stukjes vlees toegevoegd werden.
In de tussentijd bleek dat de springrolls in een ‘verborgen keuken’ werden gebakken.
Voor het idee was het helemaal niet erg hoor dat wij met die wok in de weer zijn geweest en de rest in een iets 'modernere' keuken bereid werd.
De soep en rijst waren ook al klaar gemaakt door de kokin. En zo zaten we even later weer op de veranda te genieten van een voor een deel zelf gemaakt Vietnamees diner.
We hebben met Linda en Thijs nog gezellig een tijd zitten kletsen. Hierbij hebben we flink wat tips gekregen voor het vervolg van de reis, dit omdat Linda en Thijs ‘onze’ reis in tegenovergestelde richting gemaakt hadden en dus bijna op het einde waren.
Tegen een uur of tien was het voor ons ook tijd om ons bed onder de klamboe op te gaan zoeken. Met de gekko’s die op onze kamers zaten hadden we afgesproken dat zij de muggen die toch nog binnen kwamen zouden vangen. Ook in het toiletgebouw kwamen nog een flink aantal van deze beesten achter de spiegels en plinten vandaan om ons een goede nacht toe te wensen ;-).
We hebben heerlijk geslapen op onze houten bedden met daarop een matras van zeker 3 cm dik. Maar dat vonden we nou juist zo leuk en zo avontuurlijk.

Om acht uur de volgende morgen werden we door een andere gids opgehaald met de boot om de tweede dag in de Mekong Delta mee door te brengen.
Ook deze dag zou weer een geweldige dag worden. Eenmaal in de boot werd ons verteld dat we deze dag met ons groepje Nederlanders zouden gaan doorbrengen, wat wij erg gezellig vonden.
De dag begon na een stukje varen over een van de armen van de Mekong rivier waar we bij een Floating Market uitkwamen. Dit was een iets andere markt zoals we die nog uit Thailand kennen. Waar het in Thailand de kleine kruidenier was die zijn waren verkocht, kwamen we hier bij de Makro terecht en werd alles in groot verpakking aangeboden. Omdat we geen raad wisten met 30 ananassen in een rugzak hebben we dat maar niets gekocht. Dat doen we langs de kant van de weg wel. Op de kade langs de market hebben we een familiebedrijf bezocht die rijstvellen met de hand maakte waar naderhand weer de overheerlijke springrolls van gemaakt kunnen worden. Ook maakte de familie hier poprice (popcorn van rijst). Uiteraard hebben we ook hier de mogelijkheid om verschillende souveniertjes te kopen, maar we weten ons nog aardig in te houden. (we moeten het tenslotte allemaal meesjouwen…).
Na de markt en de rijstvellen hebben we deze middag ook nog een Orchideeën kwekerij bezochtmet erg veel verschillende bloemen en ook een aantal mooie vogels. Tijdens een momentje van rust hebben we met zijn vieren de fiets gepakt en hebben we een stukje over het eiland gefietst. Na deze tocht hebben we de middag samen afgesloten en werden we naar weer een andere boot gebracht die ons naar de bus bracht voor de terugreis naar Ho Chi Minh. Deze reis liep zeer voorspoedig. We hebben in de trotterwijk nog wat gegeten, naar een webcam gezocht (deze was veeeel te duur) en zijn we naar ons hotel gegaan. We hebben ons heerlijk gedouched en zijn we ons dagboek aan het bijwerken.
Jacqueline is om het beeld zo realistisch mogelijk over te laten komen straks nog achterop de brommer van de portier van het hotel gesprongen met de videocamera. Ze hebben samen een rondje gemaakt door de stad, waarbij ze het idee kreeg dat hij de echte drukke rotondes niet opzocht. Ja wie is er nou niet zuinig op zo'n Hollandse schone.

Ook wordt er bij dit verslag een aantal foto’s gezet. Op de rest moeten jullie nog even wachten…
In jullie reacties op de site zijn ook nog een aantal vragen verwerkt die we een volgende keer zullen beantwoorden.
Morgen gaan we verder reizen naar Mui Ne. Het al een beetje aan de internetverbinding liggen of daar ook veel verslagen vandaan gaan komen.
Wij doen ons best, maar vieren vooral vakantie!!! ;-)

• 19 Juli 2011 - 16:27

Diana:

onze gids vorig jaar raadde gemberthee aan, mocht het toch misgaan in het maag-darm-kanaal...
    en verder verkopen ze overal van die kleine flesjes heel sterke pepermuntolie, overal goed voor/tegen, gebruiken we hier thuis nog steeds!

• 19 Juli 2011 - 17:03

Edith:

wow, wat een verhalen. een hoop leesvoer voor ons hier op de camping. Zo te zien vermaken jullie je prima. en erg leuk om jullie zo te kunnen volgen.

de vissertjes

• 19 Juli 2011 - 17:39

De Damwijkjes:

Geweldig, die foto"s: we zien jullie genieten en stralen. En ja Jacq en Kim: die grote zwarte vriend bij de slaaplaats zou ook niet mijn vriend zijn....Wat betreft de gekko's: die kleintjes zijn in Indonesie: tjitjaks; ze zitten s'avonds overal bij de verlichting; die grote (tokeh) roept s'avonds zijn eigen naam en als je hem 7x achter elkaar hoort, mag je een wens doen!

• 19 Juli 2011 - 19:41

Oma En Opa:

We zijn wel een beetje jaloers nu we jullie reisverslag lezen en die mooie foto's zien. Het is een prachtige spin. Volgens mij familie van de hier voorkomende wespspin. De vogel lijkt een soort bijeneter en de gekko, ja die zou hier ook voor moeten komen. Kim, met zo'n hoedje op kun je meedoen aan de miss Udenhout verkiezing. En Erno, slaap lekker.

• 19 Juli 2011 - 19:44

Mona:

nu klinkt allemaal geweldig, lekker die spinnen en gekko, s ieh. en pieterke dan heb je nog geluk gehad dat die portier jacueline weer terug heeft gebracht,
    hier een beetje zon vandaag, ben van armoede carlijns kamer maar aan het schilderen en mijn telefoon is van slag snapt niet waarom hij zo weinig gebruikt wordt, nog lekker genieten

• 20 Juli 2011 - 09:25

Meiden Uit Waalwijk:

Wat een leuke foto's! Leuk om jullie zo te zien genieten. En, al gedroomd over de boedha's? Geniet lekker verder en doe ze de groeten in Vietnam. Knuffel van ons.

• 21 Juli 2011 - 07:37

Miranda:

dat is een heel herkenbaar verhaal over de trip. Ik denk dat wij dezelfde hebben gedaan 6 jaar geleden. De toffee, orchideen, zelf eten maken bij n familie, floating market. Zolang je geen duik in de delta maakt vallen die darm krampen wel mee....

Op naar het midden van vietnam

groetjes vanuit Drunen

• 24 Juli 2011 - 21:32

Mirjam:

Leuk om te lezen aangezien wij over 2 dagen ook naar vietnam vertrekken met kinderen op eigen houtje. We gaan voor 5 weken en er staat nog weinig vast. Waar hebben jullie de overnachting/trip geboekt in de mekong delta waarbij je kan slapen bij mensen thuis?

Groeten mirjam
    erik.jager@entrance.nl